Barnets alsidige personlig udvikling

Barnet udvikler sin personlighed gennem aktiv deltagelse i sociale fællesskaber.

Barnets alsidige personlige udvikling

Overordnede mål

Børn skal have mulighed for:

  • At få del i betydningsfulde sociale og kulturelle erfaringer
  • At udfolde sig som stærke og alsidige personer
  • At opleve sig som værdifulde deltagere i et socialt og kulturelt fællesskab. 

Vores daglige pædagogiske arbejde:

  • Vi voksne er nærværende og lyttende.
  • Vi respekterer børnenes forskelligheder.
  • Vi tilrettelægger en dag, hvor barnet har mulighed for at træffe egne valg med hensyn til: Hvor det vil lege, hvad det vil lege og med hvem det vil lege.
  • Den voksne guider barnet igennem opståede konflikter (forstår, forklarer, foreslår).
  • Vi hjælper barnet med at sætte ord på følelser. Både barnets egne følelser og de følelser, det ser hos andre.
  • Vi voksne anerkender barnets følelser.
  • Vi støtter barnet i at give udtryk for dets behov og ønsker.
  • Vi støtter barnet til at indgå i relationer med andre.
  • Støtter barnet i at kunne sige til eller fra.
  • Vi støtter barnet i at være i centrum, f.eks.: Fortælle om egne oplevelser, deltage i teater eller give udtryk for egne meninger.
  • Børnene møder en alsidig vifte af muligheder og udfordringer ude og inde, f.eks.: at hamre, at save, at klippe, at cykle, at klatre i træer.
  • Barnet får mulighed for at opleve, at det mestrer forskellige færdigheder.
  • Barnet indgår i aktiviteter, der giver mulighed for succesoplevelser.
  • Barnets selvhjulpenhed støttes, så det med alderen selv kan tage tøj på, selv kan gå på toilettet, selv kan finde ud af hvilket tøj, man skal have på i regnvejr.
  • Barnet får en viden om sig selv og sin familie.