Overordnede mål
Børn skal:
- anerkendes og respekteres
- opleve tryghed og tillid i deres relationer til både børn og voksne
- inddrages og opmuntres til at blive aktive deltagere i demokratiske processer.
Vores daglige pædagogiske arbejde:
- Børnene møder anerkendende voksne, der respekterer deres forskelligheder og personlighed.
- Vi tilrettelægger en dag, hvor der er mulighed for at træffe egne valg med hensyn til hvor de vil lege, hvad de vil lege og med hvem, de vil lege.
- Vi voksne skal være åbne over for børnenes egne idéer – overveje vores ja’er og nej’er.
- Barnet har mulighed for indflydelse og bliver støttet i egne valg, f.eks.: "Jeg vil gerne bygge en hule på dukkestuen".
- Vi skaber mulighed for at barnet kan komme til orde. Vi øver i at lytte til hinanden, i at lade være med at afbryde andres samtale, i at vente på sin tur til at komme ind i samtalen.
- Vi støtter og opmuntrer til at fortælle og deltage i den fælles samtale.
- Vi øver i at modtage en fælles besked.
- Den voksne guider barnet igennem opståede konflikter (forstår, forklarer, foreslår).
- Børnene opfordres til at tage ansvar(f.eks. rydde op efter sig selv), vise hensyn (f.eks. til et nyt, lille barn) og til at samarbejde om fælles lege og opgaver.
- Vi hjælper barnet med at sætte ord på følelser hos sig selv eller hos et andet barn (forholde sig følelsesmæssig til andre).
- Vi støtter barnet i at indgå i relationer med andre børn – knytte venskaber.
- Vi anerkender barnets følelser (Jeg kan se, du blev ked af det….)
- Barnet har mulighed for at indgå i forskellige grupper i dagens løb: Store og små grupper, den gode ven, venskabsgrupper, i gruppetiden en stor gruppe.
- I samspillet med / relationerne til andre oplever barnet de sociale spilleregler og får erfaringer med egen rolle og egne evner i forbindelse med at indgå i relationer til andre. De voksne støtter op om processen.
- Barnet oplever at tingene kan gøres på flere måder, rutiner kan brydes.