Menu
Daginstitutionen Naturstien
Daginstitutionen Naturstien
Tilbage
Om Daginstitutionen Naturstien
Læreplaner
Læreplaner
Tilbage
Askehuset
Bryrup Børnehave
Them Børnehave
Them Børnehave
Tilbage
Barnets alsidige personlig udvikling
Barnets sociale kompencer
Sprog
Krop og bevægelse
Kulturelle udtryksformer og værdier
Natur og naturfænomener
DayCare - komme/ gå system
Kort over Naturstien
Fælles feriepasning
Bestyrelse
Politikker
Beredskabsplaner
Tværfagligt samarbejde
Them Børnehus - Bøgehuset 0 - 3år
Them Børnehus - Askehuset 4 - 6 år
Bryrup Børnehave
Kontakt
Job eller praktik
Daginstitutionen Naturstien
Søg
Brødkrummesti
Forside
Kontakt
Skriv dit barn op
Krop og bevægelse
Facebook Ikon
Besøg vores Twitter
Twitter Ikon
Besøg vores Twitter
LinkedIn Ikon
Besøg vores LinkedIn
Barnet får gennem bevægelse mulighed for at opleve glæde ved at bruge sin krop.
Overordnede mål:
Børn skal:
opleve glæde ved deres krop og ved at være i bevægelse
kunne styrke deres fysiske sundhed
aktivt kunne udforske og tilegne sig verden gennem alle sanser
kende kroppens funktioner og udvikle respekt for egen og andres kropslighed.
Vores daglige pædagogiske arbejde:
Der er bevægelse i alt!
På legepladsen har børnene mulighed for: at cykle, gynge klatre i træer, spille bold, løbe, hoppe, rutsje, kælke, sjippe, gå på stylter, lege slåslege, lege fangelege, trille eller rulle ned af bakker, lege giftig jord, balancere, gå armgang, lege gamle lege, lege rollelege.
I puderummet kan børnene: kravle i ribbe, lege giftig jord, lave slåslege, lege fangelege, lege pudekamp, snurre rundt på tæpper, gynge på bananen, bygge huler, lege rollelege.
I gymnastik og rytmik: Sanglege, rytmelege, danse, gymnastik, hoppe i trampolin, gå på balancebræt, kravle gennem tunnel, lege f.eks. ”Fisker, fisker hvor højt er dit vand” eller ”Karrusellen går”, musikinstrumenter.
Vi inddrager sanserne i oplevelserne, f.eks. balancere med bind for øjnene.
Barnet har mulighed for at lære flere redskaber at kende, f.eks. saks, sav, grydeske.
Barnet opfordres til selv at klare at tage tøj på (guides af den voksne).
Barnet guides til selv at kunne klare toiletbesøg.
Vi har en bred vifte af formningsaktiviteter i enten gruppetid eller funktionstid. Finmotoriske færdigheder (klippe, sy, tegne m.m.)
Vi vil løbende snakke om kroppen og dens funktioner, f.eks. i forbindelse med gymnastik eller ved madlavning.
Forældrene opfordres til at give barnet en sund og nærende madpakke med.
Vi snakker om ernæringsrigtig mad (kostråd), hvad er sundt / usundt.
Vi laver mad med børnene hvor alsidighed, sundhed og god ernæring er nøgleord.
Vi har en nedskreven kostpolitik og en bevægelsespolitik.