Overordnede mål:

 

Børn skal:

  • opleve glæde ved deres krop og ved at være i bevægelse
  • kunne styrke deres fysiske sundhed
  • aktivt kunne udforske og tilegne sig verden gennem alle sanser
  • kende kroppens funktioner og udvikle respekt for egen og andres kropslighed. 

Vores daglige pædagogiske arbejde:

Der er bevægelse i alt! 

 

  • På legepladsen har børnene mulighed for: at cykle, gynge klatre i træer, spille bold, løbe, hoppe, rutsje, kælke, sjippe, gå på stylter, lege slåslege, lege fangelege, trille eller rulle ned af bakker, lege giftig jord, balancere, gå armgang, lege gamle lege, lege rollelege. 
  • I puderummet kan børnene: kravle i ribbe, lege giftig jord, lave slåslege, lege fangelege, lege pudekamp, snurre rundt på tæpper, gynge på bananen, bygge huler, lege rollelege. 
  • I gymnastik og rytmik: Sanglege, rytmelege, danse, gymnastik, hoppe i trampolin, gå på balancebræt, kravle gennem tunnel, lege f.eks. ”Fisker, fisker hvor højt er dit vand” eller ”Karrusellen går”, musikinstrumenter. 
  • Vi inddrager sanserne i oplevelserne, f.eks. balancere med bind for øjnene.
  • Barnet har mulighed for at lære flere redskaber at kende, f.eks. saks, sav, grydeske. 
  • Barnet opfordres til selv at klare at tage tøj på (guides af den voksne). 
  • Barnet guides til selv at kunne klare toiletbesøg. 
  • Vi har en bred vifte af formningsaktiviteter i enten gruppetid eller funktionstid. Finmotoriske færdigheder (klippe, sy, tegne m.m.)
  • Vi vil løbende snakke om kroppen og dens funktioner, f.eks. i forbindelse med gymnastik eller ved madlavning. 
  • Forældrene opfordres til at give barnet en sund og nærende madpakke med. 
  • Vi snakker om ernæringsrigtig mad (kostråd), hvad er sundt / usundt.
  • Vi laver mad med børnene hvor alsidighed, sundhed og god ernæring er nøgleord. 
  • Vi har en nedskreven kostpolitik og en bevægelsespolitik.