Overordnede mål:
Børn skal have mulighed for:
- at opleve glæde ved naturen og udvikle respekt for natur og miljø
- at erfare natur som rum for leg og fantasi
- forskellige erfaringer med natur og naturfænomener, og opleve natur som udforskning af verden.
Vores daglige pædagogiske arbejde:
- Barnet skal møde engagerede voksne der har lyst til og er nysgerrige over for at være i / arbejde i naturen.
- Barnet lærer at tage hensyn til naturen og de levende væsner, de finder i den, f.eks. snegle, mariehøns. Dyrene skal behandles med respekt og lukkes ud i naturen igen.
- Barnet skal lære at færdes med respekt i naturen og overholde de regler, der gælder for at færdes derude, f.eks. ikke smide affald, ikke brække grene af træerne.
- Barnet får en forståelse af dagens gang, f.eks. temperaturændringer morgen, middag og sen eftermiddag.
- Barnet får mulighed for at opleve årstidernes skiftene.
- Barnet får sanseoplevelser. Hvordan dufter, lyder, smager skoven, søen?
- Barnet oplever at naturen kan bruges som legeplads, f.eks. bygge huler, rulle ned af skrænter, lege gemmelege, klatre i træer.
- Barnet oplever, at naturens materialer kan bruges i leg eller i aktiviteter.
- Barnet oplever, at man kan bruge planter og bær til madlavning.
- Barnet har mulighed for vandlege. (f.eks. hvad kan / kan ikke flyde)
- Barnet får mulighed for at save brænde, lave bål, lave mad over bål.
- Barnet får mulighed for at så og plante, se frøet spire, gro, bære afgrøde, visne ned eller ende som kompost.
- Barnet har mulighed for at opleve det skiftende vejr. Oplever at vejret kan have indflydelse på hvilke lege, man leger. F.eks.: pjaske med vand, lave mudderkager, kælke, bygge snemænd.
- Barnet har mulighed for at studere naturen, f.eks. ormegård.
- Barnet har adgang til at bruge forstørrelsesglas og opslagsbøger om naturen (samt iPad og computer sammen med en voksen).
- Der er mulighed for konstruktionslege, rumopfattelse – f.eks. huler.
- Vi spiller spil med former, farver eller mængder.