Overordnede mål:

Børn skal have mulighed for:

  • at opleve glæde ved naturen og udvikle respekt for natur og miljø
  • at erfare natur som rum for leg og fantasi
  • forskellige erfaringer med natur og naturfænomener, og opleve natur som udforskning af verden.

Vores daglige pædagogiske arbejde:

  • Barnet skal møde engagerede voksne der har lyst til og er nysgerrige over for at være i / arbejde i naturen.
  • Barnet lærer at tage hensyn til naturen og de levende væsner, de finder i den, f.eks. snegle, mariehøns. Dyrene skal behandles med respekt og lukkes ud i naturen igen.
  • Barnet skal lære at færdes med respekt i naturen og overholde de regler, der gælder for at færdes derude, f.eks. ikke smide affald, ikke brække grene af træerne.
  • Barnet får en forståelse af dagens gang, f.eks. temperaturændringer morgen, middag og sen eftermiddag.
  • Barnet får mulighed for at opleve årstidernes skiftene.
  • Barnet får sanseoplevelser. Hvordan dufter, lyder, smager skoven, søen?
  • Barnet oplever at naturen kan bruges som legeplads, f.eks. bygge huler, rulle ned af skrænter, lege gemmelege, klatre i træer.
  • Barnet oplever, at naturens materialer kan bruges i leg eller i aktiviteter.
  • Barnet oplever, at man kan bruge planter og bær til madlavning.
  • Barnet har mulighed for vandlege. (f.eks. hvad kan / kan ikke flyde)
  • Barnet får mulighed for at save brænde, lave bål, lave mad over bål.
  • Barnet får mulighed for at så og plante, se frøet spire, gro, bære afgrøde, visne ned eller ende som kompost.
  • Barnet har mulighed for at opleve det skiftende vejr. Oplever at vejret kan have indflydelse på hvilke lege, man leger. F.eks.: pjaske med vand, lave mudderkager, kælke, bygge snemænd.
  • Barnet har mulighed for at studere naturen, f.eks. ormegård.
  • Barnet har adgang til at bruge forstørrelsesglas og opslagsbøger om naturen (samt iPad og computer sammen med en voksen).
  • Der er mulighed for konstruktionslege, rumopfattelse – f.eks. huler.
  • Vi spiller spil med former, farver eller mængder.