Overordnede mål:
Børn skal:
- kunne udvikle deres sprog i alle hverdagens aktiviteter
- udfordres til sproglig kreativitet
- støttes til at udvikle deres nysgerrighed for tegn og symboler.
Vores daglige pædagogiske arbejde:
- Vi voksne sætter ord på de ting vi foretager os, f.eks. på skovturen, når vi bager, ved påklædning.
- Vi giver plads til at børnene kan fortælle om deres oplevelser, både til andre børn og til de voksne, til én eller mange.
- Vi voksne er lyttende og interesserede.
- Vi stiller spørgsmål og undrer os sammen.
- Vi læser historier og snakker om indholdet (dialogisk læsning).
- Vi læser og laver rim og remser.
- Vi synger og laver sanglege / rytmik.
- Vi hjælper og støtter barnet i at sætte ord på egne følelser.
- Vi støtter børnene i at løse konflikter ved hjælp af sproget.
- Vi giver tid og plads til ”den frie leg”, hvor børnene selv aftaler regler og rollefordelinger.
- Vi støtter børnene i at udvikle deres nysgerrighed for tegn og symboler, når det falder naturligt ind i deres lege eller aktiviteter ( f.eks.: skrive navn på en tegning, skrive en indbydelse til bedsteforældredag).
- Vi opmuntrer og støtter interessen for brug af tal – f.eks. ”vil du hente 3 skeer i køkkenet, hvor mange børn er vi i gruppen i dag.
Der er udarbejdet en SMTTE over vores sprogarbejde