Det er vores overordnede mål, at alle forældre og børn til enhver tid skal føle sig velkomne i institutionen.
For at imødekomme dette mål, arbejder vi konstant på at være opmærksomme på, at den daglige kontakt foregår i en afslappet og positiv atmosfære.
Vi forsøger at orientere om indholdet i hverdagen med opslag og billeder. Det vigtigste element i vores forældresamarbejde er den daglige kontakt, der prioriteres højt.
Vi forventer
• At vi mødes med gensidig respekt, ærlighed og åbenhed
• At forældre selv søger information og holder sig orienterede på Aula.
• At forældre følger med i dagligdagen via opslag på tavlerne
• At forældre giver personalet konstruktiv kritik (den skal helst kunne bruges til at gøre det bedre)
• At forældrene spørger, hvis der er noget, de undrer sig over eller er i tvivl om.
Vi ønsker
• At personalets og forældrenes indbyrdes forhold medvirker til at skabe en tryg og udviklende atmosfære for børnene.
• At personalet i samarbejde med forældrene bidrager til at give barnet en god og tryg opvækst, samt giver barnet omsorg og understøtter det enkelte barns trivsel, udvikling, læring og dannelse.
(Dagtilbudsloven §7).
Forældresamtaler
Hvis der opstår behov for en samtale aftales det med kontaktpædagogen.
- Samtaler i forbindelse med overgang fra dagpleje/vuggestue til børnehaven ved behov.
- Ca. 3 måneder efter barnets start i børnehaven holdes en trivselssamtale, hvis personalet eller forældrene ønsker dette.
- Når barnet er ca. 2 år holder vi en trivselssamtale i vuggestuen.
- Efteråret inden barnets skolestart indkalder vi til en samtale med fokus på, hvordan vi i fællesskab hjælper dit barn med at blive klar til skole.
- Hvis personalet er det mindste bekymrede for barnets trivsel, indkalder vi til et fokusmøde. På dette møde er der også mulighed for at indkalde tværfaglige samarbejdspartnere. Se i øvrigt trivsel på tværs.
Trivsel på tværs:
To gange om året, i oktober og marts måned, bliver alle børn i Silkeborg Kommune trivselsvurderet. Det betyder, at personalet vurderer det enkelte barns trivsel og udvikling både individuelt og ved en fælles vurdering med de øvrige personaler på stuen samt lederen.
Hvis der er tvivl om, hvorvidt et barn er i trivsel, indkalder vi forældrene, og ofte også tværfaglige samarbejdspartnere, til et fokusmøde. Denne systematiske metode sikrer, at vi kommer omkring alle – også dem, der ikke umiddelbart synes at være nogen bekymring om. På den måde kan vi gribe mange ting i opløbet, og sætte tidligt ind.
Grundlæggende er fokus altid på, hvad i barnets omgivelser og kontekst, der gør, at barnet ikke trives. Det er altid dér, vi, i samarbejde med barnets forældre, vil rette indsatserne mod. For os er det helt essentielt, at vi så tidligt som muligt inddrager forældrene til barnet.
De kender barnet bedst, og forældrene er en vigtig ressource, når vi sammen skal finde gode løsninger på, hvordan vi kan hjælpe barnet.
Forældremøde
I efteråret afholdes der forældremøde. Vi skal vælge medlemmer til vores bestyrelse og forældreråd samt have gruppemøde
med et emne, der er aktuelt enten for gruppen eller for hele børnehaven.
Forældrearrangementer
Forældrerådet tilrettelægger og afholder:
• Arbejdsdag på legepladsen - en fredag eftermiddag.
• Sommerfest - fredag i uge 23.
• Forældrerådet laver forældrekaffe 3-4 gange årligt.
Forældreråd
Forældrerådet har 6 medlemmer, der mødes 4-5 gange årligt.
Rådet varetager det lokale samarbejde om børnehavens dagligdag.
Tilrettelægger bl.a. forældrekaffe og sommerfest.
Forældrebestyrelse
Hvert af de tre børnehuse i vores institution vælger 2 bestyrelsesmedlemmer.
bestyrelsen varetager det fælles overordnede arbejde, f.eks. principper for forældresamarbejdet, princippet for det pædagogiske arbejde, høring vedr. budget / regnskab og deltagelse i ansættelsessamtaler.