Skip til hoved indholdet
    Hjem Bøgehuset

Them Børnehus - Bøgehuset 0 - 4 år

Bøgehuset er en vuggestue i Them med børn i alderen 0 - 3 år. Bøgehuset har plads til 40 vuggestuebørn.

Læs mere om Bøgehuset

For os er det vigtigt, at barnet får en god opstart i institutionen og en god overgang fra vuggestue/dagpleje.

Når vi får besked om, at et barn har fået plads i institutionen, sender vi et brev pr mail med velkomst materiale.

Vi opfordrer til, at I kommer på besøg, inden barnet skal starte. Så kan I hilse på barnets kontaktpædagog, få en rundvisning i huset og høre lidt om hverdagen og pædagogikken. Her er der også mulighed for, at du kan fortælle om dit barn, dets vaner, interesser, udfordringer og eventuelle relationer til andre børn i huset.

Derudover kan vi lave aftaler i forhold til opstart og indkøring.

For-besøg i vuggestuen:

I vuggestuen tilbyder vi muligheden for at komme på for-besøg, inden barnet skal starte i vuggestuen. Vi mener, at flere små besøg af en halv times varighed vil gøre barnets opstart tryggere og nemmere. Formålet med disse besøg er, at barnet får kendskab til personalet, de andre børn, fysiske rammer, legetøjet, lyde, dufte osv.

Ind- og udmeldelse og modulændringer
Ændringer i modul i opadgående retning kan ske fra dag til dag.

Udmeldelse og ændringer af modul i nedadgående retning kan ske med en måneds varsel pr. 1. eller 16. i måneden.

Udmeldelse og ændringer af modul skal ske digitalt via. Silkeborg Kommune hjemmeside. 

Læs mere om modul, ind- og udmeldelse

Aula
Aula er det elektroniske kommunikationssystem, vi bruger i den daglige drift.

I kan som forældre her meddele fravær, sygdom og ferie. Systemet bruges også til at registrere, når barnet kommer og går. Her kan I også holde jer orienteret om jeres modulforbrug og modtage beskeder og nyhedsbreve. Der findes en Aula-app, som vi forventer, at I installerer på jeres telefon.

Det er vigtigt, at I opdaterer jeres kontaktoplysninger på Aula, så vi altid kan få fat i jer i tilfælde af sygdom eller lignende.

Sygdom og medicin
Hvis jeres barn er sygt, melder I det syg på Aula, og holder barnet hjemme til det er rask igen. Det kan være svært at vurdere, hvornår et barn er rask nok, til at komme i institution. Hvis barnet ikke har feber, og kan indgå i en normal hverdag i institutionen, kan det komme.

Ved smitsomme sygdomme kan man læse anbefalingerne i forhold til den pågældende sygdom. Hvis barnet har en smitsom sygdom, vil vi gerne have besked, så vi kan informere de andre forældre om, at der er en smitsom sygdom i huset.

I Bøgehuset er børnene ude næsten hver dag.

Hvorfor skal børnene naturligvis ud:

  • Naturen er et rum, hvor børnene kan gøre sig nye erfaringer og eksperimentere.
  • At være ude skaber andre sociale relationer og måder at håndtere konflikter på og skaber således andre betingelser for en udvikling af sociale kompetencer.
  • Naturen giver en bedre ramme for børns indlæringsevne, fysiske og psykiske udvikling. Børn i naturbørnehaver har bedre koncentrationsevne og bedre motorik.
  • Naturen er et arbejds- og udfoldelsesrum, hvor der er mange muligheder for aktiviteter af materiel og praktisk karakter.
  • Naturen er et helt særligt læringsmiljø, der stimulerer nysgerrighed og gør børnene til aktive medskabere af egen læring ved at undres, stille spørgsmål, udforske og finde på.
  • Naturen stimulerer sanserne, kreativiteten og fantasien og giver mulighed for mange forskellige sansemæssige oplevelser.

Kostordningen

Forældrene i Silkeborg kommune stemmer om kostordning hvert andet år. Prisen på dette kan findes på Silkeborg Kommunes hjemmeside.

I Bøgehuset tilbyder vi en helkostordning bestående af morgenmad, frokost og to mellemmåltider, vi servere vand til maden. Vi har sølvmærket i økologi som betyder, at mindst 60 % af maden er økologisk.

Vi modtager maden fra Askehuset. 

I Bøgehuset er vi bevidste om, at vores daginstitution kun er én blandt flere arenaer for børnenes læring og trivsel, læring og udvikling og dannelse. Derfor er det af største betydning, at vi har et godt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene, der bygger på åbenhed, tolerance og gensidig respekt.  

Se læreplanen her: Læreplan

Pædagogikken

Vi har i 2021 færdiggjort udarbejdelsen af Den styrkede pædagogiske læreplan for Naturstien. Her kan man læse mere om vores pædagogik.

I vores pædagogiske arbejde tager vi udgangspunkt i det enkelte barns personlighed og nærmeste udviklings zone. Dvs. at vores måde at arbejde på, vores forventninger og krav til barnet, er afhængig af barnets personlighed, udvikling og formåen.

Omsorgen for det enkelte barn er en vigtig del af vores arbejde. Vi forsøger at skabe en atmosfære, hvor det enkelte barn føler sig set, forstået og accepteret. Barnet skal mødes med anerkendelse, så det får en følelse af at være en betydningsfuld del af fællesskabet.

Vi lytter til barnets signaler, ser hvor det magter at træffe egne beslutninger, men hjælper, støtter og tager ansvar, hvis det bliver for svært at forvalte på egen hånd.

Hverdagens pædagogik

Vi har tilrettelagt en dag, der veksler mellem barnets egne aktiviteter og aktiviteter bestemt og planlagt af de voksne.

Der er også en vekslen mellem mindre grupper og større fællesskaber.

Vi har fokus på kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø, og på at evaluere på dette.

Vi skifter løbende ud i vores legetøj, tager noget væk og stiller nyt frem, så det bevarer nyhedens interesse og skaber nye lege og ideer.

På legepladsen er der også mulighed for større fysiske udfoldelser og motoriske udfordringer i legeredskaberne, i sandkasserne, med cyklerne, på gyngerne og på rutsjebanen.

Vi bruger også vores legeplads til at gå på jagt efter spændende smådyr – bænkebidere, mariehøns og snegle.

Sprogstimulering er en vigtig del af hverdagen, som foregår hele tiden og overalt, både inde og ude.

Værdigrundlag

Kerneopgaven:
Vi ønsker at udvikle livsduelige børn, der har mod på at mestre livets udfordringer.

Barnesyn:
Alle børn er unikke og værdifulde i sig selv. Hvert enkelt barn har potentiale, kompetencer og udfordringer, som skal udvikles, og understøttes i positivt og respektfuldt samspil med børn og voksne.

Bøgehuset er underlagt Silkeborg Kommunes bestemmelser om fælles feriepasning. Der tilbydes således fælles feriepasning i en anden institution på de nedenstående tidspunkter, hvor huset er lukket:

• De tre hverdage op til Påske
• Dagen efter Kristi Himmelfart
• Sommerferie uge 28, 29 og 30
• Juleferie fra d. 27. dec. til og med d. 31. december
• Der er lukket d. 5. juni og d. 24. december. Der tilbydes ikke fælles feriepasning disse to dage.

Det pædagogiske tilsyn er ét ud af flere tilsynsformer i Dagtilbud i Silkeborg Kommune. Det pædagogiske tilsyn udføres af forvaltningen både i kommunale, selvejende og private daginstitutioner.

Det pædagogisk tilsyn har to overordnede funktioner; at kontrollere og udvikle den pædagogiske kvalitet i dagtilbuddet. Rammen for pædagogisk tilsyn i Silkeborg Kommune udarbejdes af forvaltningen, således der er sammenhæng med de fælles kommunale indsatser daginstitutionerne arbejder med.

I de kommunale daginstitutioner udføres tilsynet hvert år i skiftende børnehuse. Hermed sikres, at alle børnehuse får minimum et tilsyn hvert andet år. Tilsynsrapporterne for de kommunale institutioner vil efter tilsynet blive offentliggjort på deres lokale hjemmesider.

Tilsynsrapport for Bøgehuset blev udarbejdet i 2021. 

Her kan ses den seneste tilsynsrapport for Bøgehuset:

Find tilsynsrapporten for Bøgehuset her: Pædagogisk Tilsyn

Vil du vide mere så se øvrige materiale vedrørende tilsynet

Baggrund for det pædagogiske tilsyn

Daginstitutionen Naturstien

En institution i Silkeborg Kommune

Kontakt