Skip til hoved indholdet
    Hjem Daginstitutionen Naturstien

Daginstitutionen Naturstien

Daginstitutionen Naturstien er beliggende i den sydlige del af Silkeborg Kommune, nærmere betegnet i de naturskønne landsbyer Them og Bryrup.

Vi har valgt at kalde vores institution for Naturstien, fordi alle vores børnehuse ligger tæt på Bryrup-bane-stien, der går hele vejen fra Silkeborg til Horsens.

Naturstien består af tre børnehuse. I Them ligger både Them Børnehus - Bøgehuset, som har børn i alderen 0-3 år og Them Børnehus - Askehuset, som har børn i alderen 4-6 år. I Bryrup ligger Bryrup Børnehave, der har børn i alderen 3-6 år.

Vores tre børnehuse er forskellige med hvert deres udtryk og kendetegn – men fælles for husene er, at I vil opleve fagligt kompetente og dygtige pædagogiske medarbejdere, som i samarbejde med forældrene står i spidsen for børnenes udvikling, læring og trivsel.

Dét og meget andet kan I læse mere om på denne hjemmeside. Har I uddybende spørgsmål så kontakt os meget gerne.

Se Naturstiens tre placeringer på kortet.

Silkeborg Kommune har fælles feriepasning i fire distrikter.
 
Der er feriepasning på følgende dage:

  • De 3 hverdage før påske
  • Dagen efter Kr. Himmelfartsdag
  • Uge 28-29-30 i sommerferien
  • Fra d. 27. december til og med d. 31. december

Der er frist for tilmelding til fælles feriepasning henholdsvis ultimo februar, ultimo april samt primo november. Tilmelding sker via AULA.

Alle pasningstilbud er lukket den 5. juni og den 24. december. På disse dage tilbydes ikke feriepasning.

 

Forretningsorden for bestyrelse for Naturstien

Institutionslederen og bestyrelsesformanden aftaler dagsordenen.

Senest 14 dage før mødet udsender institutionslederen foreløbig dagsorden til bestyrelsesmedlemmerne. Senest 4 dage før mødet udsender institutionslederne endelig dagsorden. Dagsordner udsendes på mail. Hvis et medlem af bestyrelsen ønsker et punkt på dagsordnen, kan det ske ved henvendelse til bestyrelsesformanden eller institutionslederen.

Bestyrelsesmøderne afholdes på skift i de 4 enheder. Stedet fremgår af dagsordnen. Den enhed der afholder mødet sørger for forplejning.

Bestyrelsesmøderne begynder kl. 19 og slutter kl. 21:30. Der indlægges en kort pause.

Afbud meldes til institutionslederen, der indkalder suppleanten. Vedkommende, der melder afbud, orienterer den anden repræsentant fra enheden. Bestyrelsesformanden leder mødet, Mødelederens opgave er at sikre at dagsordenen følges og tidsrammen for mødet overholdes, samtidig med at mødet foregår i en god dialog. Hvis tiden skrider skal mødelederen tage initiativ til at prioritere i dagsordenen eller stramme op på dialogen. Mødelederen sikrer, at konklusionerne opsummeres efter hvert punkt. Mødelederen kan evt. uddelegere nogle af opgaverne.

Alle møder indledes med en kort runde blandt deltagerne. Det tilstræbes at mødeformen afveksles, sådan at alle får gode muligheder for at deltage og for at skabe afveksling.

Institutionslederen medbringer en bærbar computer til mødet, som anvendes til referatskrivning. Der vælges blandt mødedeltagerne 1-2, der fast tager referat.

Referatet læses op og godkendes inden mødets afslutning. Referatet udskrives og underskrives af deltagerne i umiddelbar forlængelse af mødet.

Repræsentanterne for hver enhed er kontaktpersoner, som ledelsen kan kontakte, hvis der er behov for at drøfte et spørgsmål, som udelukkende vedrører den pågældende enhed. Hvis spørgsmålet er af mere generel karakter kontakter ledelsen bestyrelsesformanden.

Bestyrelsesformanden kan udtale sig på vegne af bestyrelsen på baggrund af mailkorrespondance, hvis der er enighed om udtalelsen blandt flertallet af de adspurgte, og hvis mindst halvdelen af de forældrevalgte medlemmer har udtalt sig.

Bestyrelsessuppleanter modtager dagsorden og referat på mail. 

Find politikkerne for hele 0-18 års området:

Politikker og strategier på 0-18 års området

Det er daginstitutionens pædagogiske personales opgave, at støtte, lede og udfordre børnene.
 
Børnene er i høj grad med skabere af denne læring, ved at være undersøgende og aktive.

Legen tillægges en central betydning for læring.

Som institution er det vores opgave, at skabe mulighed for børns forskellige læringsrum. Vi kan som voksne ”gå foran” med en voksenskabt læring.

Vi kan ”gå ved siden af”, hvor læringen er voksenstøttet med stor indflydelse fra børnene. Derudover kan vi ”gå bag”, hvor læringen sker i leg og spontane oplevelser.

Læreplanerne er endvidere et pædagogisk værktøj der skal sikre en løbende udvikling i de pædagogiske overvejelser. De er med til at sikre, at vi når hele vejen rundt om barnet, at barnet får en alsidig udvikling og at barnet bliver anerkendt som den det er. 

Institutions aktiviteter vil som udgangspunkt altid blive planlagt, så børn med særlige behov bliver inkluderet. Det er vores opgave, at støtte disse børns læring og skabe mulighed for, at de kan deltage i børnehusets fællesskab. For børn med særlige behov laves handleplaner med udgangspunkt i læreplanerne. Også her er der stor fokus på forældresamarbejdet.

I Dagtilbudsloven er der opsat seks temaer, som dagtilbuddene skal arbejde systematisk med læring ud fra.

Her kan du læse om Naturstiens pædagogiske læreplan:

Læreplan for Naturstien

I Silkeborg Kommunes beredskabsplan finder du de planer, medarbejdere skal bruge, hvis der opstår en alvorlig og uventet hændelse.
 
I Silkeborg Kommune er der udarbejdet fælles aftaler om, hvad man gør som medarbejder og leder hvis der sker et uheld eller man står i en pludselig situation, som kræver hurtig handling. Disse indsatsplaner kan findes her:

Beredskabsplaner - Delplaner for Børne og Familieafdelingen

For at være beredt på sådanne situationer, er det væsentligt at alle børnehus har:

  • Evakueringsplan
  • En plan for kommunikation til forældrene
  • En plan for etablering af nødpasning

Tværgående samarbejde er væsentligt, når børn skifter mellem tilbud eller hvis der er bekymring for et barns trivsel og udvikling.
 
De kommunale dagtilbud i Silkeborg har et fast samarbejde med de andre lokale dagtilbud og skoler for at understøtte en god overgang for alle.

Desuden arbejder alle kommunale dagtilbud med Trivsel på Tværs, som omfatter et tæt samarbejde med forældre og andre faggrupper, hvis der er bekymring for et barn. Alle dagtilbud har faste kontaktpersoner i Pædagogisk Praksis og Læring, i Familierådgivningen og i Sundhedsplejen. Dagtilbuddet vil altid aftale det med forældrene, før de henvender sig til andre faggrupper om et barn.

Dagplejen

Alle 3 børnehuse i Naturstien har et godt og konstruktivt samarbejde med dagplejerne i nærområderne.

Them Børnehus - Askehuset og Them Børnehus - Bøgehuset
I Them Børnehus - Askehuset og Them Børnehus - Bøgehuset, kommer dagplejen på besøg hver 14. dag og holder halvdagslegestue.

Bryrup Børnehave
I Bryrup Børnehave er det dog lidt anderledes. Der har dagplejen sit eget rum, hvor de torsdag og fredag i hver uge holder halv eller heldagslegestue.

Dagplejen kommer også nogle gange på besøg, på legepladsen.

Når et nyt barn skal starte i børnehaven, kommer dagplejer og barnet på besøg i børnehaven, herved opnår barnet kendskab til børnehaven, inden børnehavestarten.

Hvis det findes nødvendigt afholdes der et overleveringsmøde med forældrene, dagplejer, dagplejepædagog og personalet fra børnehaven. Ellers inviterer personalet i børnehaven forældrene til en opstartssamtale.

Frisholm Skole

Næsten alle børn fra Them Børnehus - Askehuset kommer til, at gå i Frisholm Skole, derfor har vi aftalt at have følgende samarbejde med dem omkring skolestart.

Fra januar til skolestart mødes børnehaveklassen med vores kommende skolebørn, en gang om måneden. Vi mødes enten på skolen eller i SFO’en.
Formålet er, at vores børn kender børnehaveklassens elever og voksne. At de kan finde rundt på skolen, finde klasselokalerne, biblioteket, gymnastiksalen og toiletterne.

I foråret inviterer Them Børnehus - Askehuset 0. klasse fra Frisholm skole, til en OL- aktivitetsdag. Dette gøres med henblik på en så god overgang fra børnehave til skole.

Børnene laver også div. Kreative ting i børnehaven, som bliver taget med i skolen. Der ud over aftaler lærer og pædagoger forskellige sange, rim og remser og historier som øves i børnehaven inden skolestart. Derved oplever børnene noget genkendeligt når de starter i skolen.

Them børnehus - Askehuset har i samarbejde jer forældre og Frisholm Skole lavet en statusliste på 4 hovedområder som arbejdes med pædagogisk.

Statuslisten bruges i forbindelse med forberedelse til skolestart.

De 4 hovedområder er:

  • Personligt
  • Social
  • Sprogligt
  • Motorisk

Se statuslisten her:

Statuskrydsliste

Daginstitutionen Naturstien

En institution i Silkeborg Kommune

Kontakt